تهاجم وزارت اطلاعات و فرهنگ و شورای علما عليه تلويزيون های خصوصي
گزارشگران بدون مرز  گزارشگران بدون مرز

اطلاعيه مطبوعاتي

سه شنبه ١٣ حمل ١٣٨٧

 

گزارشگران بدون مرز  کارزار به راه افتاده از سوی وزارت اطلاعات و  فرهنگ، ولسي جرگه و شورای علما عليه تلويزيون های خصوصي به ويژه  تلويزيون طلوع را به بهانه پخش صحنه هاي رقص مردان و زنان، محکوم مي کند.

گزارشگران بدون مرز در اين باره اعلام مي کند : تاسف بار است که دولت افغانستان از طريق وزارت اطلاعات و فرهنگ به شکل علني، از حمله بنيادگرايان مذهبي به تلويزيون های خصوصي جانبداری مي کند. پخش اين تصاوير چه لطمه ای به فرهنگ افغانستان مي زنند؟  ما از وزير  اطلاعات و فرهنگ مي خواهيم که اظهارت خود در اين باره را پس بگيرد و از دخالت در محتوای برنامه های تلويزيون خوداری کند. ما حمايت خود را از  تلويزيون طلوع اعلام ميکنيم. طلوع برنده ٢٠٠٥ جايزه گزارشگران بدون مرز   برای دفاع از آزادی بيان بود."

در روز ١١ حمل وزارت اطلاعات و فرهنگ و شورای علما با ارسال دستور العملي خواهان ممنوع کردن چندين سريال و فيلم  تلويزيوني از شبکه های مختلف تا پيش از ٢٦ حمل  شدند. اين سريال ها و فيلم ها "مغاير ارزش های اسلامي" خوانده شده اند.در دستور العمل وزارت اطلاعات و فرهنگ از  رسانه های افغاني خواسته شده است که  پخش سريال های "کم کم" از تلويزيون آريانا، "امتحان زندگي" و "زماني خشو عروس بود" از  تلويزيون طلوع، " در انتظار" از  تلويزيون نورين  و " دزد بغداد"  از  تلويزيون افغان متوقف شود. 

يک روز پيش از آن وزارت اطلاعات و فرهنگ با انتشار اطلاعيه مطبوعاتي که در اختيار گزارشگران بدون مرز قرار گرفته است "نشر صحنه ی رقص را که در برنامه ی توزيع جوايز به برندگان هنرمندان سينما شب جمعه از طريق تلويزيون طلوع پخش گرديد" را  "به شدت تقبيح" کرد. اطلاعيه اين صحنه ها را " خلاف معتقدات و سنن جامعۀ مسلمان افغانى" دانسته است. يکي از مسئولان تلويزيون طلوع به گزارشگران بدون مرز اعلام کرده است که "اغلب زنان رقصنده پوشيده و حرکات رقص شان مناسب بود." روز ١١ حمل  همچنين به درخواست وزير اطلاعات و فرهنگ، مسئولان تلويزيون طلوع برای ارائه توضيحات از سوی کميسيون رسانه های ولسي جرگه احضار شده بودند. آنها به کميسيون يادآور شدند که اينگونه برنامه ها بر روی شبکه های تلويزيون از جمله تلويزيون دولتي فراوان نشان داده مي شود. اين برنامه نيز برگرفته از يک فيلم دارای مجوز از سوی مسئولان سينمايي کشور بود.

١٢ حمل  ولسي جرگه قعطنامه ای را به تصويب رساند که در آن از رسانه های افغاني خواسته شده است که تبليغات برای بانک هایي که بهره مي گيرند و صحنه های " مبتذل" پخش نکنند و از دعوت رقصاندگان خارجي به افغانستان خودداری کنند. اما نمايندگان مردم پيشنهاد ممنوعيت خواندن و رقصيدن در تلويزيون را رد کردند. نمايندگان محافظه کار شديدا از تلويزيون طلوع انتقاد کردند، جنگ سالار سابق عبدلرسول سياف خواستار ممنوع کردن شبکه طلوع شد وی گفت " تلويزيون طلوع با کمک خارجي ها توطئه مي کند. من دوسال پيش اين را گفتم و با مدرک ثابت کردم اما دولت حرف های مرا جدی نگرفت."  بسياری از نمايندگان مجلس از جمله فوزيه کوفي نماينده ولايت بدخشان نقض آزادی بيان را محکوم کردند. در ماه دلو شورای علما تلويزيون طلوع متهم به "ضد اسلامي بودن" کرد و از دولت کرزی خواهان ممنوع کردن آن شده بود .

 

از سوی ديگر ، در تاريخ ١٠ حمل در کابل فردی که احتمالا برای ترور نويسنده و روزنامه نگار مشهور افغان رهنورد زرياب به در خانه اش رفته بود با سر و صدای همسايگان با به جا گذاشتن تفنگچه خود متواری شد.  

گزارشگران بدون مرز ياآدر مي شود که هم اکنون دو روزنامه نگار افغاني در زندان بس مي برند.

سيد پرويز کامبخش که از تاريخ ٥ عقرب ١٣٨٦ در بازداشت بسر مي برد، از سوی دادستان (سارنوالی) متهم به " در اختيار داشتن و انتشار مقاله ای کفر آميز " شده بود. روزنامه نگار جهان نو و دانشجوي رشته روزنامه نگاری در دانشگاه مزار شريف در تاريخ ٢ دلو ١٣٨٦ از سوی شعبه امنيت عامه دادگاه ابتدايي ولايت بلخ، به شکل غير علني و بدون حضور وکيل مدافع به اتهام " اهانت به دين اسلام و پخش مقاله ای کفرآميز" به اعدام محکوم شد. وی   در تاريخ ٩ حمل به زندان ويل چرخي در حومه کابل انتقال يافته است.

 

جواد احمد روزنامه نگار افغان شبکه تلويزيون کانادايي سي تي وی (CTV)   در ١١ عقرب توسط نظاميان امريکايي پايگاه کندهار در حالي که همکاران اش از شبکه تلويزيون سي تي وی را همراهي مي کرد، بازداشت شده است. وی متهم به داشتن شماره تلفن يکي از مسئولان طالبان در تلفن همراه خود و مصاحبه با وی شده است. اين روزنامه نگار ٢٢ ساله در پايگاه نظامي بگرام زنداني است. 

 

گزارشگران بدون مرز انجمن بين المللي  دفاع از روزنامه نگاران زنداني و آزادی مطبوعات بر مبنای اصل ١٩ اعلاميه جهانی حقوق بشر  است

 

 


April 2nd, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها